میم فا

Robin Robotics Company | شرکت هوشمان نگار رابین

هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟

اگر شما هم یکی از اهالی حوزه کریپتو باشید، یکی از مباحثی که در اخبار و کنفرانس های بلاک چین با آن مواجه می شوید، هایپر لجر خواهد بود.

درک مفهوم هایپر لجر (Hyperledger) کمی پیچیده تر از مفهوم رمز ارز هایی چون بیت کوین و اتریوم است. پس برای دانستن این که واقعا هایپر لجر چیست و چه پروژه های جالب و مهیجی را در کاربرد های بلاک چین و غیر ارزی شامل می شود، با ما همراه شوید.

هایپر لجر چیست؟

بهتر است با این مسئله شروع کنیم که اصلا هایپر لجر چه چیزی نیست!

هایپر لجر یک کمپانی، یک رمز ارز یا یک بلاک چین نیست. در واقع هایپر لجر چیزی شبیه به یک هاب برای توسعه بلاک‌ چین صنعتی متن باز است که در وب سایت خود این چنین توضیح می دهد:

هایپر لجر یک تلاش مشارکتی با منبع باز است که به منظور توسعه فناوری های بلاک چین صنعتی ایجاد شده است. به عبارتی دیگر هایپر لجر یک همکاری جهانی است که توسط بنیاد لینوکس میزبانی می شود. این همکاری متشکل از پیشگامان در عرصه های سرمایه گذاری، بانکداری، اینترنت اشیا، زنجیره‌های تامین، تولید و نیز فناوری می باشد.

هایپر لجر با آن که تحت تاثیر فناوری بلاک چین است، اما از بیت کوین و سایر رمز ارز ها پشتیبانی نمی کند. آن طور که وب سایت آن می گوید، در پس هایپر لجر یک فناوری گسترده تر و انقلابی تر نسبت به فناوری بلاک چین وجود دارد.

بنا بر این با وجود هایپر لجر وعده های زیادی در راه خواهد بود. بنیاد لینوکس قصد دارد محیطی را برای برگزاری رویداد ها و هماهنگی بین توسعه‌ دهندگان و شرکت‌ های نرم افزاری به منظور ایجاد ساختار های بلاک‌چین راه اندازی کند.

تاریخچه و همکاری های مهم

این پلت فرم توسط بنیاد لینوکس در دسامبر 2015 تاسیس شد. در فوریه 2016، نخستین بنیان گذاران آن معرفی و در مارس 2016، ده عضو دیگر به آن ملحق شدند. آن طور که ویکی پدیا راجع به تاریخچه هایپر لجر می گوید، یکی از نخستین طرح های پیشنهادی هایپر لجر برای یک کد پایه  (Codebase)بود که ترکیبی از کار های پیشین صورت گرفته توسط شرکت های Digital Asset، BlockStream و بلاک چین با منبع باز IBM محسوب می شد. این کار بعد ها Fabric نام گرفت که در قسمت دوم مقاله هایپر لجر به آن می پردازیم.

در 12 ژوئیه 2017، این پروژه هایپر لجر Fabric 1.0 را معرفی کرد که در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت فراوانی در مارکت ICO ها دست یافت. در همان ماه، بازار بورس لندن با مشارکت IBM اعلام کرد که یک پلت فرم بلاک چین برای عرضه دیجیتالی سهام شرکت های ایتالیایی با استفاده از هایپر لجر Fabric به عنوان اساس این پروژه، ایجاد خواهد کرد.

در اوت 2017، شرکت Oracle نیز به جمع این شرکت ها پیوست و خدمات ابری بلاک چین (Blockchain Cloud Service) خود را معرفی کرد.

در سپتامبر 2017، رویال بانک کانادا (RBC) شروع به استفاده از هایپر لجر برای مراودات بین بانکی کانادا و آمریکا کرد.

اعضا

هایپر لجر هم اکنون بیش از 100 عضو دارد که شامل طیف گسترده‌ ای از پیشگامان بنام این صنعت می باشند. از جمله غول‌ های فناوری چون: Airbus و شرکت خودرو سازی Daimler، شرکت‌ های IT مانند: IBM، Fujitsu، SAP، Huawei، Nokia، Intelو SAMSUNG، موسسات مالی مانند: Deutsche_Börse, American_Express, J.P.Morgan, BBVA, BNP_Paribas  و  Well_Fargo و همچنین استارتاپ‎ های حوزه بلاک‌ چین مانند: Blockstream, Netki, Lykke, Factom, bloq و Consensys.

شایان ذکر است که بسیاری از شرکت ‌های بزرگ در حوزه فناوری و مالی دنیا، جلساتی را نیز در خصوص هایپر لجر با برخی از استارتاپ ‌های جذاب و بنام حوزه بلاک ‌چین برگزار می‌کنند.

 

انجمن پیشگامان

انجمن پیشگامان (Committee of Leaders) چیزی شبیه به یک هیئت اجرایی هایپر لجر است. این انجمن دارای بیش از 10 مدیر اجرایی است که بیشتر آنها با داشتن چند دهه تجربه در پروژه‌های منبع باز، روابط عمیقی با صنایع مختلف دارند. در میان آن ها اسامی رؤسای بنیاد Apache و کنسرسیوم W3C و همچنین مهندسان IBM و افراد شناخته شده دیگر به چشم می خورد. بعضی از اعضای هایپر لجر مانند ریچارد براون (Richard Brown) و تاماس بلومر (Tamas Blumer)، تجربه سال‌ ها کار کردن با بلاک‌ چین را نیز در کارنامه خود دارند.

هایپر لجر نه تنها دانش فنی و چارچوب‌ های نرم افزاری را برای اعضای خود ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند روابط مختلفی را میان صنایع و توسعه‌ دهندگان برقرار نماید.

 هایپر لجر و رمز ارز اختصاصی

پروژه هایپر لجر در اوایل کار خود مجبور شد تصمیم مهمی بگیرد. در واقع وقتی از مدیر اجرایی، برایان بلندورف (Brian Behlendorf) سوال شد که آیا احتمال دارد که کوین هایپر لجر و یک واحد پولی اختصاصی بر روی بلاک‌ چین هایپر لجری ساخته شود، وی پاسخ داد که این پروژه هرگز رمز ارز اختصاصی خود را نخواهد ساخت.

او ادامه داد:

ارز هایپر لجر هرگز دیده نخواهد شد؛ چرا که ما از طریق عدم ایجاد یک ارز اختصاصی، از چالش‌ های سیاسی لازم برای حفظ یک ارز پایدار جهانی، اجتناب می‌کنیم.

چنین تصمیمی مشخصا جهت گیری خاصی به اهداف استراتژیک هایپر لجر برای ساخت و تولید برنامه‌ های کاربردی صنعتی مبتنی بر فناوری بلاک ‌چین داد و آن را از برنامه‌ های کاربردی درآمد زا که معمولاً از ارز های مبتنی بر بلاک ‌چین حاصل شده‌اند، جدا نمود. گرچه این حالت ممکن است جذابیت کم‌ تری داشته باشد، اما باعث می شود این پروژه بیشتر در راستای فناوری حرکت کند.

 

بسته‌های طراحی وب

ایستا

ثبت دامنه
اختصاص هاست
پیاده سازی سایت
یکسال پشتیبانی

1,5 میلیون تومان

سفارش

استاندارد

ثبت دامنه
اختصاص هاست
پیاده سازی سایت
آموزش کنترل پانل
اس اس ال رایگان
بک آپ هفتگی
یکسال پشتیبانی
درج اطلاعات اولیه وبسایت
ریسپانسیو و سازگار با موبایل

3.5 میلیون تومان

سفارش

پیشرفته

ثبت دامنه
اختصاص هاست
پیاده سازی سایت
آموزش کنترل پانل
اس اس ال رایگان
بک آپ هفتگی
یکسال پشتیبانی
درج اطلاعات اولیه وبسایت
ریسپانسیو و سازگار با موبایل
واکنشگرا و جلوه های بصری
نمایش در صفحه اول گوگل
طراحی قالب سفارشی
طراحی بنر تبلیغاتی سفارشی

8 میلیون تومان

سفارش

سفارشی

ثبت دامنه
اختصاص هاست
پیاده سازی سایت
آموزش کنترل پانل
اس اس ال رایگان
بک آپ هفتگی
یکسال پشتیبانی
درج اطلاعات اولیه وبسایت
ریسپانسیو و سازگار با موبایل
واکنشگرا و جلوه های بصری
نمایش در صفحه اول گوگل
طراحی قالب سفارشی
طراحی بنر تبلیغاتی سفارشی
طراحی گرافیکی سفارشی
طراحی لوگو سفارشی
طراحی ابزارهای سفارشی

از 12 میلیون تومان

سفارش

شرکت هوشمان نگار رابین جهت تکمیل کادر خود از کلیه علاقه‌مندان به انجام امور فروش و بازاریابی، بدون شرایط مکانی، با حقوق و مزایای عالی دعوت به همکاری می‌نماید. در صورت تمایل می توانید با شماره تماس 3919 830 (0353) تماس حاصل فرمایید.